Fizikai, kompiuterininkai, filosofai, muzikai, matematikai naudoja savą terminologiją, kuri
kitos srities specialistui gali būti sunkiai suprantama. Specializuota terminija yra įprastinės
kalbos išplėtimas prisilaikant jos gramatikos. Tačiau jeigu skiriasi ir gramatika, skaitantysis turi
žinoti ne tik naujų žodžių prasmes bet ir naujas kalbines taisykles. Pvz., mokėti skaityti natas.
Daugumai žmonių matematinės formulės yra tarsi hieroglifai. Mokslininkai savo idėjų perteikimui naudoja kitą
kalbą. Ir prieš toms lygtims patenkant į mokslinius žurnalus ir knygas, jos užrašomos rašikliais, kreida ar plunksna.
Jos glamžomos, išmetamos, trinamos ir vėl rašomos tol, kol prabyla apie universalias matematikos ar fizikos tiesas.
Tuo tarpu žmonės kasdieninėje praktinėje veikloje nuolat naudoja matematines priemones
apsieidami be matematinės kalbos. Mes pabandysime aptarti matematikos simbolinius
žymenis. Matematinė kalba yra gana jauna, lyginant su kitomis. Nemažai tyrinėtojų ją laiko
santrumpa, kai simboliniai pažymėjimai yra naudojami kalbos išsireiškimų pakeitimui. Pvz. 15
a. italų matematikai tokius žodžius kaip "cosa" (nežinomasis), "censo" (kvadratas) ar "radice"
(šaknis) keitė į c, ce ir R. Luca Pacioli
"pio" (pliusas) ir "meno" (minusas) keitė į p ir m su mažais pabraukimais apačioje. Tad matematinė kalba pradžioje
buvo paveldėjusi natūralios kalbos struktūras. Tik skirtingai nuo gyvų kalbų, matematinė kalba
buvo rašytinė nuo pat pradžių.
Deividas Hilbertas ir kiti formalistai pabandė formalizuoti visą matematiką jiems
matematika kai kurias įprastų kalbų struktūras. Matematikai ir filosofai (kaip Leibnicas ir
Dekartas) kėlė visiškai buvo formalus paskaičiavimas. Vienas iš pagrindinių jų
rūpesčių buvo aksiomatizuoti matematiką, t.y. padėti formalius pagrindus. Tačiau 1931 m.
Kurtas Giodelis parodė matematikos aksiomatikos ribotumą (žr. >>>>>).
Visos matematikos neįmanoma formalizuoti.
Matematiniai tekstai yra dvikalbiai: jie parašyti įprasta kalba išplėsta matematine
terminija, su dalimis, parašyti matematine simbolika, pvz.,
Tiesinė lygtis užrašoma taip: ax + by + c = 0
Pradžia yra parašyta įprasta kalba naudojant jos fonemas ir laikantis jos
gramatikos. Pabaiga parašyta naudojant matematines koncepcijas. Šių ženklų "gramatika"
visiškai skiriasi nuo įprastos kalbos gramatikos. Ji yra specialiai sukonstruota tam tikslui.
Matematinės kalbos žinojimas yra jos gramatikos supratimas. Tiesa, neabejotinai,
matematikoje naudojami ir kiti atvaizdavimo būdai, pvz., brėžiniai, grafikai ir schemos tačiau
tai čia nebus aptariama.
Matematinės kalbos dvikalbiškumas buvo labai svarbus Vitgeinšteino matematinėje
filosofijoje:
tai, kas priversta išnykti (dėl pagrindų kritikos).yra pavadinimai ir nurodymai, naudojami
atliekant skaičiavimus; tai noriu pavadinti proza. Labai svarbu kaip įmanoma
griežčiau atskirti skaičiavimą ir tą prozos tipą.
Čia terminu "skaičiavimai" Vitgeinšteinas išreiškė tiek aritmetiką, tiek algebrą.
"1+1=2" yra teisingas teiginys, "1+1=3" klaidingas, o "1+1=+%" netgi ne teiginys, nes
yra beprasmis. Pirmi du laikosi matematinės "gramatikos" taisyklių, o trečiasis ne. Jis tėra
ženklų seka. Tačiau reikia atkreipti dėmesį, kad toji "gramatika" yra intuityviai aiški ir nelengva
pasakyti, kurios taisyklės ta išraiška netenkina. Reiktų įvesti taisyklę, panašią į šią: "Abiejose
lygybės pusėse turi būti kintamasis arba skaičius".
Panaši situacija įprastinėje kalboje. Galime sakyti: "Varlė turi keturias kojas", arba "Varlė
turi tris kojas", o taip pat "Varlė kojas". Pirmas teiginys teisingas, antras klaidingas, o trečias
beprasmis. Tačiau pastebėkime, kad pirmųjų dviejų sakinių teisingumo negalima nustatyti iš
pačios kalbos. Tam reikia žinoti biologiją. Kalba neturi turinio teisingumo nustatymo
priemonių. Taipogi, kalbos taisyklės yra apibrėžtos ir "Varlė kojas" nėra taisyklingas sakinys,
nes nėra tarinio. Net jei kalboje nėra apibrėžtų tokių taisyklių, jas galėtų suformuluoti bet kuris,
gerai žinantis kalbą.
Galima kalbėti apie "prastą" matematinę kalbą ir "gerą" matematinę kalbą. Abiem atvejais
jos tenkina matematinių taisykles, tačiau "gera" matematinė kalba potekstėje turi "kalbos
kultūrą" ir konteksto jutimą. Pavyzdžiui, laikoma, kad užrašas "ax + by + c = 0" yra "geresnis"
nei "xa + yb + z = 0". Taip pat palaikysite, kad skliaustai išraiškose "f(x+h)" ir a(b+c) turi
skirtingas prasmes, net nežinodami kokiame kontekste jos naudojamos. Ir netgi galima
atpažinti matematinės kalbos "dialektus" - nežymius skirtumus naudojant simbolius ir
taisykles.
Matematinė kalba turi simbolius, kurie pagrįsti koncepcijomis, kaip ir kinų abėcėlėje, o ne
fonemomis. Todėl jie gali būti "tariami" skirtingai, tačiau užrašomi vienodai. Ir nėra poreikio
"versti" tuos simbolius.
Ankstesniame lygties pavyzdyje ax + by + c = 0 dauguma matematikų x ir
y kaikys kintamaisiais, o a, b ir c konstantomis, o mintyse
susiformuos tiesės vaizdas. Tai nėra pačioje lygtyje geometrinė interpretacija yra
"matematinio turinio" pavyzdys. Tačiau galite lygtį įsivaizduoti ir kaip santykį tarp skaičių.
Tokia turinio koncepcija yra priklausoma nuo kultūros ir, dažnokai, asmeninė. Ją nelengva
formalizuoti ar apibrėžti, nes aprašai nėra formulės.
Dabar paliesime semiotikos aspektus. Iš F. Saussure galima pasiskolinti idėją, kad
"ženklas" turi dvi dalis: žymenį ir žymintįjį. Saussure pabrėžė, kad jos yra
psichiniame lygmenyje, tačiau daugelis post-Saussure mąstytojų pabrėžė, kad
žymuo yra esybė, pvz., dažų taškeliai sudarantys knygos tekstą. Tuo
tarpu žymimasis yra koncepcija arba tam tikro tipo mentalinis vaizdas.
Saussure pabrėžė, kad nėra būtino, vidinio, tiesioginio ryšio tarp žymens ir žymimojo. Ryšis
tarp jų visai atsitiktinis: pvz., "raidė t neturi ryšio su jos ištarimo garsu". Ryšiai,
nustatyti kultūroje, tampa struktūros dalimis ir ženklų prasmės yra valdomos tos struktūros bei
struktūrinių ryšių tarp ženklų. Nė vienas ženklas pats savaime neturi prasmės: "medžio"
prasmė susijusi su kitais ženklais, pvz., "krūmu". Saussure naudojo analogiją su šachmatais,
atkreipdamas dėmesį, kad figūros vertė priklauso nuo jos vietos lentoje. Kai
pažymėjimas aiškiai priklauso nuo ryšio tarp abiejų ženklo dalių, ženklo vertė
apibrėžiama santykiu tarp to ženklo ir kitų ženklų sistemoje (kaip visumoje). Žymenis atspindi
skirtumus, svarbius kalbos naudotojams; ženklo prasmė yra labiau kuo jis nėra,
o ne kuo jis yra.
Peirce išdėstė idėją, kad ženklo prasmės suteikimas yra interpretacijos
aktas, kurį turi atlikti interpretatorius. Interpretatorius mintyse susikuria savą "ženklą" iš
išorinio ženklo; ir tas ženklas taipogi turi būti interpretuojamas. Šis modelis kartais vadinamas
"semiotiniu trikampiu", nes yra trys dalys: nešiklis, prasmė ir referentas. Interpretacijos
procesas, semiosis vyksta atskirais etapais, iš principo, iki begalybės. Panaši situacija,
kai žymimasis turi ir žymens vaidmenį sutinkamas žodyne; apibrėžime esančius terminus
kartais irgi tenka apibrėžti. Semiosis gali vykti dialogo forma vieno žmogaus mintyse
arba tarp kelių žmonių. Tad Peirce pabrėžia diachronikinius aspektus. Jis tvirtina, kad "bet
koks mąstymas vyksta dialogo forma. Jūsų aš prašo gilesnio aš pritarimo". Tokią
dialoginio interpretavimo plačiau išvystė Bakhtinas.
Č. Peirce sukūrė ir žymimųjų tipologiją, priklausomai nuo jų savarankiškumo laipsnio.
Simboliai yra visiškas susitarimo reikalas, piktogramos yra panašokos į
žymimąjį, o indeksai yra tiesiogiai sujungti.
Umberto Eco sakė:
"ženklas yra melas", t.y. jis yra kažkam kita, tačiau kam? Atsakymas
gali būti ir toks:
Išraiška x2 + y2=1 gali būti laikoma specialios
reikšmės neturinčia skaitmenų ir raidžių seka, algebrine lygtimi, apskritimo aprašymu arba
pačiu apskritimu.
Tad kas yra matematikos kalba? Esamų koncepcijų sužymėjimas, sukuriamų objektų
sužymėjimas, "tikroji" matematika, taupymas ar tiesiog naudingas žaidimas?
Papildoma literatūra
- M. Bakhtin. The dialogic imagination: Four essays, 1981
- C. Bergsten. From sense to symbol sense// European research in mathematics
education, ed. I. Schwank, 1999
- T. Brown. Mathematics education and language: Interpreting hermeneutics and post-
structuralism, 2001
B. Butterworth. The mathematical brain, 1999
- P. J. Davies, R. Hersh. The mathematical experience, 1980
- J. Derrida. Of grammatology, 1976
- U. Eco. A theory of semiotics, 1976
- M. Kline. Mathematics: The loss of certainty, 1998
- M. Marion. Wittgenstein, finitism, and the foundations of mathematics, 1998
- C.S. Peirce. Collected writings, 1931-58
- L. Radford. Signs and meanings in students' emergent algebraic thincing: a semiotic
analysis// Educational Studies in Mathematics, 2000, no 42
- D. Pimm. Speaking mathematixally
, 1987
- G. Ryle. The concept of mind, 1949
- F. de aussure. Course in general lingvistics, 1983
- D. Tall, S. Vinner. Concept image and concept definition in mathematics
// Educational
Studies in Mathematics, 1981, no 12
- L. Wittgenstein. Philosophische Untersuchungen, 1967
- L. Wittgenstein. Remarks on the foundatons of mathematics, 1983
Kiti HOT.LT straipsniai:
Nulio istorija
Trijų taisyklė
Nekenčiu kalkuliatoriaus!
Davidas Hilbertas
Rortis apie tiesą
Didžioji Ferma teorema
Vištų matematiniai pokalbiai
Matematikos filosofinės problemos
O jei Napoleonas nebūtų panaikinęs dešimtainio laiko?
Kompiuterinių žaidimų filologijos perspektyvos
Technika: Nuo Paleolito laikų
Naujojo tipo mokslas
Bilas Geitsas: kol dar nebuvo garsus
Specialioji reliatyvumo teorija
Negirdima melodija
ARPANET istorija
Programavimo kalbų evoliucija
Virusinis marketingas
Kompiuteriniai žaidimai filosofinės analizės požiūriu
Intuicijos ribojimas matematikoje 19-me amžiuje
Verčiame kompiuterinius terminus (PDF)
Nuogybės mobiliesiems telefonams - kokia ateitis
Ką byloja byla: ar teks bylinėtis dėl bylos?
Seniausias pasaulyje analoginis kompiuteris
Matematikos šlovė ir garbė
Išorinio panašumo pavojus
Įsilaužimų istorija
Eliza ir rūpesčiai dėl tapatybės
|