Hot.lt logo Hot.lt meniu
karščiausios IT naujienos
pasirink skiltį  
-atnaujinta 2001 04 16-
 
Turinys
Laimėk prizą!
El.prekyba
Įdomybės Internete
Atsiliepimai
Prenumeruokitės!
Klausk-atsakys!
Keiskimės nuorodomis!
Anekdotai
WWW
Menas:
Ars Novus, meno galerija
Žiniasklaida:
Populiarios TV laidos
Žiniu Radijas, tiesiogine transliacija
Laisvalaikis:
Akvariumai, fauna, flora
Įdarbinimas:
Preilė: darbuotojų paieška
Verta:
.
Astro Garden
Vedų kultūros centras
Sachadža Joga
Kaimo sodyba
Dausuva
.
Karšta
Kasijus
Gyvenimas po tikrovės
Egzistencializmas
Religiniai anekdotai
I.Naživinas. Judėjas
Traktatas apie dvi Sarmatijas
Erazmo Stelos paraštėse
Elementariosios dalelės
Geologijos pionierius
Minčių valdymas
K.Jungas.Vėlyvos mintys
K.Saja. Molynė
Kolonizavimo protokolas
Placebo
Profsąjungos
Šiaulių mūšis
Ateivių civilizacijos
Krikščionybė Egipte
Mano sielos liūdesiai
P.Adams. Senamadiška muzika
Mitas ir mokslas
Vaišešikos mokykla
Fentezi: K.S.N.
Kas Saulė,o kas Mėnulis?
Vėlių metas
Slaptasis kazokų ginklas
I.Slawinska. Erdvė ir laikas
"Pioneer" anomalijos
Filosofija: Konfucijus
R.W.Emersonas. Poetas
"Sutvėrėjo" žemėlapis
I.Calvino. Katinų markizė
EBR reiškinys
Ramakrišnos panteizmas
Nauja sapnų teorija
"Wow" signalas
Pašalinės mintys
R.Moore. Erdvė
Odisėjas visapusiškas
Tolkieno pasaka
Rousseau. Vienišiaus svajos
Ortodoksų bažnyčia
Škotai atrado Ameriką?
Jėzaus kapas Kašmyre
Ziggy Stardust
Prekiautojai skausmu
K.Kavafis. Barbarų belaukiant
A.Einšteino panteizmas
Vienaragis zhi Kinijoje
Prabilo etruskų rašmenys
Logoso koncepcija
Hiperborėja Rusijoje
K.Jungas ir NSO
K.Kastaneda. Dono Chuano mokymas
R.Kaijua. Sapnų apžavai ir problemos
Joan Ocean: delfinai ir nežemiečiai
Suvokimo durys
Y.Bonfua. Dieviški vardai
Visatos modeliai
Alisa ir musmirės
Paranormaliojo mokslo šaknys
Ką žmonės mąsto Izraelyje
Archetipo koncepcija
Stalinas ir NSO
Vorų pramotė pagrobė ugnį
Ūlos kraštas senovėje
Pranašiškas Huxley
Išsigelbėjimas per nuodėmę
Šėtono manifestas
Pirmasis kraujas
OBE ir sapnai
Dropa diskai
Nibiru ir šumerai
Fū naikintuvai
Pranašas Mahometas
įvadas į Kabalą
Holografinis katinas
Esė apie dzūkus
S.Barančakas. Vertėjo manifestas
Pederastai dulkina tautą
Poetas Jim Morrison
Slėpiningieji Edeno sodai
Hitleris: gyvas ar miręs?
Seni kompiuteriai
Mankurtas: be ateities
Interneto pabaiga
E-bylos
 
 

Kiber-seksualumas ir žmogaus prigimties vystymasis

Taip pat skaitykite Ateities žmogus
ir Kuo taps Homo sapiens?

„Transformacija nėra tik paviršutiniškų elementų pertvarkymas, o įsiskverbimas į dalyko kiekvieno aspekto vidų; ir didžiausia kada buvus transformacija yra didžioji žmonijos transformacija iš sukurtosios į kūrėją. Ir tai vis dar neužbaigtas veiksmas. Jis gali tęstis bet kuriuo keliu. Galim nepataikyti į adatos skylutę“, M. Hallman, 2002

Kasdien vyksta individo sąryšiai su kultūra. Šiuolaikinės komunikacijos ir technologijos priemonės pagreitina ir daro painesnius tuos ryšius. Pažanga vyksta kiber-erdvės plėtimąsi, žmogaus kūno derinimu su robototechnika (kiborgai), dirbtiniame intelekte (DI), klonavime, genų bei kamieninių ląstelių inžinerijoje (o tai įdalina vyrą pašalinti iš reprodukcijos schemos), nanotechnologijose ir pan. Kiberseksualumas – filosofiniais, literatūriniais ir moksliniais aspektais iš dalies įkvėptas idėjomis iš mokslinės fantastikos (MF) – vienas tokių pavyzdžių.

Kiberseksualumas iškilo iš postmoderniosios kultūros teorijos, feminizmo judėjimo ir naujausių mokslinės fantastikos kūrinių sąveikos, ekstrapoliuojant iš DI. Savo ruožtu, postmodernioji kultūros teorija išsivystė iš marksizmo, psichoanalizės ir egzistencializmo sintezės. Savo ruožtu, sintezės metu tos patyrė transformacijas: pvz., Lukiano psichoanalitinės koncepcijos tapo labiau socialinėmis ir mažiau besiremiančios biologija.

Šį lydinį stipriai paveikė du kūriniai: D. Haraway „Kiborgų manifestas“ (1985) ir W. Gibsono „Neuromantikas*) “ (1984). Haraway apibūdina kiborgą:
„Kiborgas yra kibernetinis organizmas, mašinos ir kūno hibridas, tiek socialinės tikrovės kūrinys, tiek išmonės kūrinys… Tarptautiniai moterų judėjimai išvystė 'moters patirtį', kaip ir neatskleistą ar atskleistą tą svarbų kolektyvinį objektą… Liberalizmas remiasi mąstymo konstrukcija, įsivaizduojamu priespaudos suvokimu ir išsivadavimo iš jos galimybe. Kiborgas yra išmonės ir gyvos patirties tvarinys, kuris pakeičia, kas laikyta moters patirtimi…. Tai gyvenimo ir mirties grumtynės, tačiau ant riba tarp mokslinės fantastikos ir socialinės tikrovės tėra optinė iliuzija“.

Android Maria. Metropolis Wolmark'as aiškina, kad „Manifestas“:
„panaudoja [kiborgo] metaforą, kad pagrįstų, pirma, mokslo ir technologijos socialinių ryšių marksistines ir feministines analizes, kurios grindžiamos duotu dominavimo ir subordinacijos modeliu, ir, antra, kad sukurtų novatorišką socialistinę-feministinę strategiją, nepriklausančia nuo apibendrinančių teorijų“.

„Neuromanceryje" teigiama:
„'Matricos šaknys primityviuose arkadiniuose žaidimuose', pasakė balsas iš aukščiau, 'ankstyvosiose grafinėse programose ir kariniuose bandymuose su žmonėmis… Kiber- erdvė. Visuotinė haliucinacija, kurią kasdien legaliai patiria milijardai operatorių, visose tautose, vaikai mokomi matematinių koncepcijų… Grafinis duomenų atvaizdavimas iš kompiuterių perkeliamas į žmogiškąją sistemą. Neįsivaizduojamas sudėtingumas. Šviesos linijos sudėliotos mąstymo erdvėje, duomenų spiečiai ir žvaigždynai. Tarsi gęstančios miesto šviesos'“.

Wolmark'as po interviu su Gibsonu pasakė, kad tasai:
"… nukalė [kiber-erdvės] terminą 'visuotinės haliucinacijos' apibūdinimui… 'Kiekvienas dirbantis su kompiuteriu, kurį pažįstu, atrodo yra susikūręs tikėjimą, kad anapus ekrano yra tam tikra erdvė, kurios nesimato, tačiau žinai ją esant'".

Atkreiptinas dėmesys, kad tos dvi metaforos, kiborgas ir kiber-erdvė pabrėžia prigimtį ir auklėjimą: Kiborgas – įgimtą prigimtį, biologinį būties pagrindą; Kiber-erdvė – aplinkos ir lavinimo svarbą. Kiborgas pabrėžia kai kurių biologinių aspektų pakeitimą, o kiber-erdvė keičia individą pakeisdama kai kuriuos tikrovės aspektus virtualiais dalykais.

Žmonių evoliucija parodo, kad: 1) ji priklauso nuo mūsų protėvių kasdieninės veiklos; akmeniniai įrankiai buvo kuriame spaudžiant poreikiui maistui, drabužiams ir apsisaugojimui; 2) ji išlavino smegenis, sugebančius apdoroti informaciją; kūrybiškai mąstyti ir t.t. 3) Tai savo ruožtu įtakojo evoliucijos procesą; 4) davė mūsų vietos pasaulyje, mūsų paskirties supratimą.

Postmoderniojoje literatūroje, nepaisant jos įvairovės, pagrindinė tema yra diskursas, o ne ideologijų dominavimas. Wolmark, atrodo, mokslinėje fantastikoje mato bendrumų su tokiu postmodernistiniu diskursu (tai slepiasi po jos naudojamais terminais – "ne-hierarchinė" ir "ne-dvilypė"). Tuos du terminus ji galėjo perimti iš prancūzų feministės, filosofės ir poetės Helene Cixous., kuriai, kaip ir J. Derrida'i, priešybės (dvilypumas) gali būti pavojingos, priespaudos šaltinis. Dvilypumas gali skatinti sudėtingą dinamiką, iš kurios gali išsirutulioti ne tik trokštami, bet ir mažai norimi kultūriniai aspektai. Tai ypač dažna asimetriniuose sąryšiuose, kai viena iš priešybių stipriaa dominuoja (tai yra sudaro hierarchiją), pvz., kultūra prieš gamtą, forma prieš materiją, kalbėjimas prieš rašymą. Tas dvilypumas susijęs ir su vyro-moters santykiu. Atsiranda tendencija, kurią galima pavadinti androginiškumu:
"[Cixous] įrodinėja apie biseksualumo sustiprinimo galimybę – ne kaip lyčių nelygybės paneigimą, o kaip įvairovės pripažinimą, apie vienu metu individe esančio vyriškumo ir moteriškumo" (Sarup).

Žodis topoi reiškia bendrumo ir namų jausmą – kiek mūsų vietos pasaulyje, tiek mūsų vietos įvairiuose bendruomenėse požiūriu (Crucius). MF nemažai autorių atskiria reprodukcijos ir tėvystės roles. M.A. Doane tvirtina, kad daugumai MF rašytojų, ypač moterų, technologija leidžia destabilizuoti lyties tapatybę. Pvz., V. de l'Isle-Adam'o "Ateities Ievoje" (1886) mechaninė Ieva, tiksli, tačiau sterili moters kopija, atskleidžia seksualinės aistros ir reprodukcijos bei motinystės skirtumus. "Ieva" parodo ir technologijos ir aistros suderinamumą, temą, kuri dažnai atkartota daugelyje fantastinių filmų, pvz., "Bangos brastoje" (Stepford Wives, 1975), "Svetimas" (1979), "Svetimi" (1986), "Bėganti ašmenimis" (Blade Runner, 1982). F. Lango filme "Metropolis" (1926) reprodukcija sukelia baimę, o ne aistrą. Android Maria. Metropolis

Kai kuriuose MF kūriniuose sutinkama empatija ar simpatija kitai lyčiai. U. le Guin "Tamsos kairiojoje rankoje" (1969) sekso partneriai atsitiktinai sinchroniškai pakeičia lytį. Tai leidžia peržengti žmogiškosios patirties ribas.

Elektrinės avys

"Bėgančioje ašmenimis" androidė Rachelė bando Rikui įrodyti savo žmogiškumą. Tai iškelia klausimą apie androido ir žmogaus skirtumą. Filmas remiasi P.K. Dick'o romanu "Ar androidai svajoja apie elektrines avis?" (1968). Pagrindinė tema yra androidai, kurie buvo pagaminti "Rosen Asociacijoje" eksportui iš radiacija užkrėstos post-apokaliptinės Žemės (2021-ais), kad būtų naudojami kaip vergai kolonijose. Daugeliui jų nepatinka niūri aplinka ten ir jie prasmunka atgal į Žemę, kur yra persona non-grata, medžiojami ir sunaikinami. Nuolat tobulėjant androidams, sukuriamas Nexus-6 modelis, siekiant apgauti jų atpažinimo testus. Padėti komplikuoja tai, kad gali nukentėti nekalti žmonės, klaidingai identifikuoti kaip androidai. Keli androidai sukiojasi šiaurės Kalifornijoje ir Rikas iš San Francisko policijos skyriaus gauna užduotį surasti ir sunaikinti juos. Jo pirmtakas buvo nušautas vieno tų androidų. Rikas nuvyksta į "Rosen" fabriką. Kad patikrintų testų tikslumą.

Pagrindinis skirtumas, kuriuo remiasi testas, yra tas, kad androidai neturi empatijos – tai nustatoma užduodant atitinkamus klausimus. Šizofrenikai nepraeina šito testo, tačiau visi jie laikomi izoliuoti psichiatrinėse ligoninėse. Jei Nexus-6 apeis šį testą, jų gamyba turės būti nutraukta. Rachelė, pristatyta kaip "Rosen" prezidento dukterėčia, susitinka Riką. "Rosen" fabrike androidų grupė paruošta testui, bet prieš jį pradedant, Rachelo sako: "Išbandyk mane".

Rachelė neparodo emocinių atsakymų į empatinius klausimus ir Rikas nusprendžia, kad ji yra androidė. Eldonas, firmos prezidentas, laiko, kad ji žmogus, todėl testas nepavyko. Jis tvirtina, kad ji daug laiko praleido kosminiame laive, todėl neišsiugdė atitinkamų reakcijų. Ji yra viena iš nehospitalizuotų "šizų". Taip pat Eldonas kaltina, kad netetiška naudoti testus, nes galėjo praeityje būti padaryta suklydimų nužudant tikrus žmones."Rosen" taip pat bando papirkti Riką padovanodami "tikrą" pelėdą. Iš tikro, kaip ir Rachelė, pelėda yra netikra. Rachelė kreipiasi į pelėdą kaip negyvą daiktą (anglų kalboje, naminiai gyvūnėliai sužmoginami, įvardijant "he/ she", o ne "it"), o tai sukelia Rikui įtarimą. Jis vėl prijungia aparatą, minėdamas, kad jo krepšys pagamintas iš vaiko odos. Ji nesureaguoja tinkamai (be emocijų), parodydama, kad ji yra androidė. Testas reabilituojamas. Rikas klausia Eldono: "Ar ji žino [,kad yra androidė]?". Eldonas atsako: "Ne, mes ją pilnai užprogramavom. Tačiau manau, kad galiausiai ji tai įtarė", tada paklausia Rachelės: "Tu numanei, kai jis paprašė papildomo testo?" ir Rachelė patvirtindama linkteli.

Naujoji Ieva

Claudia Springer pastebi (Wolmark), kad daugumoje šiuolaikinės „kibernetinės“ literatūros kūrinių, apimant ir komiksus, vaizduojami kiborgai ar asmenys, įeinantys į „matricą“ (kiber-erdvę), siekiantys atsikratyti „mėsos“, organinio kūno ir tapti gryna sąmone. Toks pasikeitimas turėtų panaikinti lyčių skirtumus. Tačiau kartu C. Spinger nurodo, kad toje pat literatūroje požiūris į lytį yra stereotipinis ir perdėtas (pvz., „Robokopas“ ar „Topo“): „kiborgų įvaizdžiai sukuria ribojančius, o ne išlaisvinančius lyčių stereotipus“ (A. Balsamo, pas Wolmark). Kartu reikia atsakyti į klausimą: „ar gali būti mąstymas be kūno?“ (Lyotard). Kitas aspektas – kiborbai iškelia klausimą apie nemirtingumo ir mirties santykį ir reikia atsakyti: ar būtis ne fiziniame pasaulyje yra gyvenimas?

Mokslinėje fantastikoje pateikta daug nemirtingumo sukeltų paradoksų ir pavojų. Nemirtingieji neretai supami vienišumo ir nuopuolio auros. Netgi Topo (iš komikso „Cyberpunk“) atsisako amžiams likti bekūniu Žaidimų lauke. Ir vis tik, kažkas lieka, kas susiję su evoliucija. Topo sako: „galų gale, aš tesu duomenų konstruktas. Nieko įtartina tame. Esame gyvybės, paremtos elektros impulsais, forma. Po anglies ir kitų fizinių medžiagų, mes esame naujas žingsnis".

Taigi, žmogiškoji prigimtis gali turėti bendras savybes su kiborgais (arba netgi paimti iš jų), kaip ir mūsų aplinka su kiber-erdve. Kartu iškyla klausimas, kas mus daro vyru ir moterimi, ar netgi žmogumi, ir čia MF padeda jums jį spręsti. Suteikiamos naujos galimybės ne-hierarchinei, ne-dvilypei, daugiaperspektyviai orientacijai.


*) Neuromantikas (Neuromancer, 1984) - kanadiečių fantasto ir mokslo populiarintojo Viljamo Gibsono (g. 1948 m.) romanas, pradėjęs kiberpanko žanrą. Jis laimėjo visas svarbiausias premijas fantastikos srityje. Romano veiksmas vyksta artimoje ateityje, distopiniame pasauly, valdomame tarptautinių korporacijų ir nusikaltėlių grupuočių. Knyga pasakoja apie išsikvėpusį, viskuo nusivylusį buvusį hakerį, paslaptingo darbdavio įtrauktą į neaiškią, nelegalią operaciją.
Informacinės technologijos ir kibernetika pažengusios į priekį, turimas ribotas dirbtinis intelektas („Tiuringo įstatymas“ draudžia kurti galingą dirbtinį intelektą), įvairios paskirties kibernetiniai implantai yra kasdienybė, žmogaus kūnas perkeltine prasme tėra dar viena mašina, kurios detales (organus, kraują) galima keisti ar tobulinti kada tik prisireikia.

Literatūra:

  1. J. Wolmark (ed.). Cybersexualities, 1999
  2. H. Cixous, C. Clement. Sorties// The newly born woman, 1986
  3. M. Sarup. An introductory guide to Post-structuralism and Postmodernism, 1993
  4. T. W. Crucius. A Teather's Introduction to Philosophical Hermeneutics, 1991
  5. J.-F. Lyotard. Can thought go on without a body?// Discouse, 11 (1), 1988-89
  6. F. D. Abraham. Topoi and transformation// The J. of Psychospiritual Transformation, 2001
  7. M. Hallman. The matrix, 2002
  8. T. Hornyak. Android science// Sci. Am., May 2006

Kiti HOT.LT straipsniai:
Fagano patikra
Kompiuterių ištakos
Kibersekso pamokos
Didžiųjų duomenų mitas
Ateities žmogus
ir Kuo taps Homo sapiens?
Ateityje mes visi būsime kiborgais
Kas ten šiukšlina mano komentarų sritį?
Mūšis kibernetiniame pasaulyje
Jūsų skaitmeninės tapatybės kelias į anapilį
DPI - Išsami paketų patikra
Matematinė kalba ir simbolika
Seksas - Interneto progreso variklis!
Nekenčiu kalkuliatoriaus!
Davidas Hilbertas
Prancūzų erotinio romano ypatybės
Kompiuterinių žaidimų filologijos perspektyvos
Technika: Nuo Paleolito laikų
Naujojo tipo mokslas
Papildytoji tikrovė
.Net palydėtuvės
Verčiame kompiuterinius terminus (PDF)
Išorinio panašumo pavojus
Eliza ir rūpesčiai dėl tapatybės
Haketonai

 

 
 
HOT.LT informacija  
Kviečiame visus prisidėti prie svetainės kūrimo! Rašykite el.paštu info@hot.lt Mes stengiamės Jums!  
 
Atskiri HOT skyriai  
Domeno vagystė  
Interneto romantikai  
Programinė įranga  
WebOn produktai el.komercijai  
 
Karštos WWW svetainės  
 
Informacija:  
NSO ir mistika  
ONLINE.LT  
   
Atvirukai, sveikinimai  
Sveikinimų svetainė  
   
Portalai  
Banga  
Omnitel laikas  
 
Lietuviai:  
Lietuviai Atlantoje  
Klubas Litvania  
Globalusis tinklas  
Lithuanica svetainė!  
Pasaulio lietuvis  
Latvijos lietuvis  
Aklųjų biblioteka  
  Mirusieji - atminimui  
   
Aukcionai, prekyba:  
Aukcionai  
Aukcionai, pinigai  
Banknotai  
 
Spauda:  
Verslo žinios  
TV laida "Eta"  
Žinių radijas  
Būdas Žemaičių  
Lietuvos rytas  
Moteris, žurnalas  
Vartiklis, elraštis  
 
Interneto paslaugos:  
Elnet@  
Omnitel WAP serveris  
 
Kompiuteriai:  
Sonex kompiuteriai  
Baltic Amadeus  
 
Kultūra:  
Džiazo svetainė  
Lietuvos filharmonija  
Interaktyvi proza  
  Rasa, tautiniai šokiai  
Dailės muziejus  
Meno leidiniai  
Lietuvos vienuolynai  
Muziejai ir parkai  
Teatras  
Meno galerija  
Filosofija  
Mitologija  
Literatūra  
  Poezija  
  Fantastika  
  Biblijos puslapiai  
   
Mistika:  
Kabala  
Fuko švytuoklė  
5 medžiai  
Masakh  
   
Darbo sauga  
Sabelija  
 
Pramogos:  
Sporto puslapis  
PAULIAUS puslapis  
DARTS sporto puslapis  
   
Laisvalaikis:  
Akvariumai  
   

 

 
 
delo
© HOT.LT 2000.
Draudžiama be leidimo naudoti bet kurią šios svetainės dalį.
'Intelligent' design.