Informacinis amžius prasidėjo idėja, kad mašinos gali imituoti mąstymo galias.
Įprastinė kompiuterių vystymosi istorija yra trumpa ir sparti. Jie atsirado kaip dideli monstrai pokarinėse
laboratorijose. Mikroschemos juos leido sumažinti tiek, kad sutilpo ant stalo. Moore dėsnis nusakė, kaip
augs jų galia, o Microsoft investavo į programinę įrangą.
Pirmieji kompiuteriai buvo žmonės asmenys, kurie ranka skaičiavo sumas pildydami artilerijos
lenteles.
Siekdamas palengvinti jų darbą,
Č. Babidžas sukūrė pirmą mechaninį skaičiavimo prietaisą.
Pirmieji šiuolaikiniai kompiuteriai atsirado, kai tyrinėtojai sukūrė mašinas, galinčias panaudoti savo
paskaičiavimų rezultatus pačių operacijų pakeitimui.
|
Tačiau skaičiavimai buvo atliekami ilgą laiką iki tranzistoriaus atsiradimo. Senovės astronomai mokėjo
nuspėti dangaus kūnų judėjimą. Graikai nustatė Žemės formą ir dydį. Skaičiavimas visada buvo žmonių dalia
ir siekis. Aritmetika, kaip ir skaitymas bei rašymas, padėdavo žmogui užsitikrinti padėtį visuomenėje.
Kompiuterija kilo iš poreikio pašalinti tą ribotumą. Pirmiausia atsirado skaičiuotuvai ir kasos aparatai,
tačiau nemažiau svarbu buvo paieška tokių skaičiavimo būdų, kuriuos šiandien vadiname programomis.
Pirmąkart tokia idėja kilo 1830-aisiais. 1790-aisiais, netrukus po Prancūzų revoliucijos, Napoleonas
Bonapartas nusprendė, kad respublikai reikia naujų žemėlapių, kad būtų sutvarkyti žemės nuosavybės
mokesčiai. Jis taip pat nurodė, kad reikia senąją matų sistemą pakeisti naująja metrine sistema. Tam buvo
pavesta sudaryti naujas matematines lenteles.
Tačiau 18-ame amžiuje skaičiavimai buvo atliekami rankomis. Fabrike 60-80 žmonių sudėdavo ir
atimdavo skaičius, kad užpildytų Tables du Cadastre projekto lenteles. Tai buvo nuobodus darbas,
nereikalaujantis ypatingų sugebėjimų ir iš tikro, dauguma tų kompiuterių buvo plaukų kirpėjos, netekusios
darbo, kai nusirito daugelio aristokratų galvos.
Projektas truko 10 m, tačiau karo nualinta respublika neturėjo pakankamai lėšų darbų publikavimui.
Rankraštis dešimtmečius dulkėjo Mokslų akademijoje. Tačiau 1819 m. Paryžių aplankė 28 m. amžiaus anglas
Čarlzas Babidžas
(Charles Babbage), jau susipažinęs su kompiuterių darbu, nes buvo kelis kartus
prižiūrėjęs astronominių lentelių sudarymą.
Grįžęs į Angliją, jis nusprendė atkartoto prancūzų projektą, tačiau tai padarydamas mašinų pagalba. Tuo
metu Angliją tąsė Industrinės revoliucijos skausmai. Žmonių ar gyvūnų atliekamas darbas nusileido
mašinoms. Babidžas nutarė, kad jos gali pakeisti ne tik raumenų, bet ir smegenų darbą. 1822 m. pasiūlė
sukonstruoti Skaičiavimo mašiną. 1832 m. jis ne tik parengė savo veikiančios mašinos modelį, bet ir
paskelbė savo Mašinerijos ir manufaktūros ekonomijos veikalą, užsitrindamas pramonės ekonomisto
reputaciją. Po metų pradėjo kurti didesnių galimybių Analitinę mašiną, galinčia atlikti bet kokius aritmetinius
veiksmus. Kaip ir šiuolaikinis kompiuteris, ji turėjo centrinį procesorių (malūną), atmintį (sandėlį) ir galimybę
keisti savo funkcijas per įvedimo įrenginį pateikiant perfokortas. Iš esmės, tai buvo kompiuteris naudojant
Viktorijos laikų technologijas. Deja, jam nepavyko jos sukurti (skaitykite daugiau apie Č. Babidžą ir jo mašinas).
Babidžo vizija, iš esmės, buvo skaitinis skaičiavimas manipuliuojant skaičiais pagal nustatytus
instrukcijų rinkinius. Po Babidžo prasidėjo kompiuterių juodieji amžiai (anot anglų matematiko L.J. Comrie),
trukę iki pat Antrojo pas. karo. Tuo metu skaičiavimai buvo atliekami vadinamųjų analoginių kompiuterių
pagalba. Tarkim, reikia nuspėti Saulės užtemimą. Skaitiniame skaičiavime reikia atlikti skaičiavimus. Tačiau
buvo galima sukurti Saulės sistemos modelė, panaudojant krumpliaračius ir velenus, kuris užbėgtų į ateitį.
Iki Antrojo pas. karo išskirtiniausias analoginis skaičiuotuvas buvo 1929 m. Vannevar Busho MTI
sukurtas Diferencialinis (DA) analizatorius. Tuo metu JAV daug investavo į kaimo elektrifikaciją, o Bush tyrė
elektros perdavimus. Uždaviniai galėjo būti užrašyti įprastomis diferencialinėmis lygtimis, tačiau tuo metu jų
sprendimui reikėjo labai daug laiko. DA duodavo apytikslį sprendinį visai neatlikdamas aritmetinių
skaičiavimų. Mašina buvo gana didelė. Ji buvo programuojama perjungiant jso dalis panaudojant tokius
įrankius, kaip atsuktuvai, raktai ir švininiai plaktukai. Nors jo suderinimui reikėjo nemažai laiko, aparatas per
kelias minutes išspręsdavo lygtis, kurių sprendimas ranka būtų trukęs nemažai dienų. JAV ir Anglijoje buvo apie tuziną tokių mašinų.
Viena tokių mašinų buvo Merilando Aberdeen bandymų poligone. Artilerijos nutaikymui į taikinį reikia
nustatyti pabūklų vamzdžių vertikalius ir horizontalius kampus. Žmonėms sudaryti šaudymų lenteles
užimdavo 2-3 dienas. DA tam užtrukdavo tik 20 min.
1941 m. japonai užpuolė JAV Pearl Harbor jūrų bazę. Kare reikėjo daugiau šaudymo lentelių, kurių
kiekvienoje buvo apie 3000 eilučių. Net su DA skaičiavimų kiekis buvo milžiniškas. Už 8 mylių nuo Aberdeen
Pensilvanijos un-to Moore Elektronikos mokykla turėjo savo DA. 1942 m. 35 m. amžiaus John W. Mauchly
kilo idėja, kaip galima paspartinti skaičiavimus: sukurti elektroninį skaičiuotuvą, kuriame mechanines
komponentes pakeistų vakuuminės lempos. Jis savo idėja uždegė jaunąjį J. Presper Eckertą (Pres), jau
rodžiusį elektroninio genijaus kibirkštėles.
Metus tęsėsi pasiūlymo kelionės, kol jis pasiekė 30 m. amžiaus leitenantą Herman Goldstine, gavusį
matematikos daktaro laipsnį Čikagos un-te, prižiūrėjusį techninius ryšius tarp Abardeen ir Moore mokyklos.
Per kelias dienas H. Goldstine išjudino projektą ir 1943 m. balandžio 9 d. prasidėjo ENIAC konstravimas.
Tądien buvo J. Eckerto gimtadienis.
Daugelis inžinierių abejojo, ar ENIAC (Electronic Numerical Integrator and Computer) bus sukurtas. Buvo
laikoma, kad lempų darbo trukmė yra apie 3000 valandų, o ENIAC pradiniame projekte buvo 5000 lempų.
Tad mašina gturėjo funkcionuoti vos keletą minučių, kol kuris nors jų perdegs. Eckertas žinojo kad
vakuuminės lempos linkę perdegti juos įjungiant ir išjungiant ir tai buvo priežastis, kodėl radijo stotys
niekada neišjungdavo savo įrangos. Kai kineskopai veikia gerokai žemiau nustatyto voltažo, jų gyvavimo trukmė būna ilgesnė.
Eckertas su komanda užbaigė ENIAC per 2,5 m. Ji svėrė 30 t ir vartojo 150 kW elektros energijos.
Tačiau ji galėjo per sekundę atlikti 5000 sudėties operacijų ir paskaičiuoti sviedinio trajektoriją greičiau, nei
šis pasiekdavo taikinį. Ir vis tik, ENIAC buvo sukurtas 1945 m per vėlai, kad būtų pritaikytas kare. Jo
pajėgumai irgi buvo riboti jis atmintyje galėjo saugoti tik 20 skaičių. Mašinos programavimas trukdavo
dienas ir tam reikėdavo perjunginėti kabelius. Be to, ENIAC buvo suprojektuotas, kad spręstų diferencialines
lygtis, o tuo metu (pvz., Manheteno projektui) reikėjo ir dalinių išvestinių diferencialinių lygčių sprendimo.
Manheteno projekto konsultantu buvo
John von Neumannas
(skaitykite daugiau apie Džoną Neimaną) ir
jis atvyko pažiūrėti ENIAC 1944 m. vasarą. Jis greitai pamatė elektroninių skaičiavimų galią ir po kelių
mėnesių dalyvavo susirinkimuose dėl tobulesnio EDVAC kompiuterio sukūrimo. Į šio projektą Dž. Neimanas
įtraukė neurologų Warren McCullough ir Walter Pitts idėjas apie smegenų loginių operacijų atlikimą. Juos
buvo paveikę britų matematiko
Alano Tiuringo 4-ojo dešimtm. darbai, kurie patvirtino, kad labai paprasta
mašina gali spręsti labai sudėtingus uždavinius.
Neimano ESM turėjo 5-ias pagrindines dalis: atmintį, kurioje saugomai ne tik skaičiai, bet ir
instrukcijos; aritmetinį įrenginį, atliekantį veiksmus; įvedimo organą, programų ir duomenų
įvedimui į atmintį; išvedimo organą, skirtą rezultatų pateikimui; valdymo įrenginį, kuris turi
koordinuoti operacijas. Ši architektūra leido keisti kompiuterio programą nekeiciant fizinės mašinos
sandaros. Be to, programa galėjo dirbti su savo pačios instrukcijomis (tarsi jie būtų duomenys) ir taip pati
save keisti. Visa tai leido ne tik spręsti dalinių išvestinių dierencialines lygtis, bet suteikė pakankamą
lankstumą, kuris sudarė kompiuterių mokslo pagrindą.
1945-ųjų birželio mėn. Dž. Neimanas
grupės vardu parašė savo klasikinį Pirmą ataskaitos apie EDVAC
juodrašrį. Nepaisant jo neužbaigtumo, jis greitai pasklido sukeldamas dvejopas pasekmes. Pirma, niekada
nebuvo antrojo juodraščio. Antra, von Neimanas pasitraukė prisiėmęs didžiausią garbę.
Vėlesnio vystymosi išskirtiniausia savybė ta, kad kompiuteris buvo pritaikytas įvairiausioms reikmėms,
nuo verslo duomenų apdorojimo ir asmeninio naudojimo iki globalaus informacinio tinklo sukūrimo.
Kompiuterį galime sąlyginai skaidyti į tris dalis: aparatinę, programinę įrangas bei architektūrą. Aparatūros
patobulinimai per 60-mt metų buvo fantastiniai. Lempas 6-ojo dešimtm. pabaigoje pakeitė tranzistoriai. 7-ojo
pabaigoje mikroshemos talpino jau šimtus ir tūkstančius tranzistorių, patalpintų ant silicio čipo. 8-ojo
dešmtm. Pradžioje mikroprocesorius čipe turėjo visą skaičiavimo įrenginį ir leido sukurti personalinius
kompiuterius bei naujus valdymo įrenginius skirtų nuo purškimo sistemų iki balistinių raketų valdymo.
Programinės įrangos vystymasis buvo subtilesnis. 1947-48 m. Neimanas su Goldstine parašė eilė
ataskaitų, kuriose aprašė tuziną procedūrų, tikėdamiesi, kad programuotojai žemo lygio priemonėmis jas
pavers veikiančiomis programomis. Tuo metu programuoti buvo sunku. Maurice Wilkes sukūrė EDSAC,
pirmąjį programas įsimenantį kompiuterį jis savo Memuaruose parašė, kad suprato, kad didesnę
gyvenimo dalį praleido ieškodamas programose klaidų. Jis su kitais Kembridžo un-te sukūrė programų
rašymo simboline forma metodą. 1957 m. IBM pristatė FORTRAN kalbą. 1964 m. Dartmoutho koledže John
G. Kemeny ir Thomas E. Kurtz sukūrė BASIC, paprastą kalbą, kurią gali naudoti plati visuomenė, ir netgi
jaunasis Bilas Geitsas.
Tuo tarpu kompiuterių architektūra, t.y. kompiuterio pagrindinių elementų loginiai sąryšiai, beveik
nesivystė. Ir šiandien beveik visi kompiuteriai yra pagaminti naudojant 5-me dešimtm.
von Neimano aprašytus principus.
Vis tik yra galimybių radikaliai evoliucijai. 9-me dešimtm šoktelėjo susidomėjimais lygiagrečiaisiais
skaičiavimais. Mokslininkai vėl žvalgosi į žmogaus smegenis, kad rastų naujų idėjų. Žinome, kad smegenys
turi skirtingus centrus skirtingiems uždaviniams, pvz., veidų atpažinimui, balso suvokimui ir pan. Kai kuriuos
nusižiūrėjimus mokslininkai realizuoja neuroniniuose tinkluose. Dėmesys sutelktas ir į kompiuterius iš gyvos
medžiagos, pvz., DNR, o taip pat kompiuterius, panaudojančius kvantinės mechanikos principus. Ir sunku
dabar pasakyti, kaip atrodys kompiuteriai po 50-ies metų.
Kiti HOT.LT straipsniai:
Čarlzas Babidžas
Kompiuterių istorija
Mažylis buvo pirmasis...
Ką vadiname programuotoju?
Pirmasis interneto ryšys
Technika: Nuo Paleolito laikų
Lambda išraiškos Java į naują lygį
Konradas Cūzė ir jo C modeliai
Džonas fon Neimanas
Kobolo motina
Jau 50 m. meinfreimams
Programavimo kalbų klegesys
Unix ir C kalbos kiltis ir ... šachmatai
Styvo Džobso kelias į žvaigždes
Bilas Geitsas: kol dar nebuvo garsus
Algebra akimirksniu
Tikroji Interneto pabaiga
"Ruby" kalba ir RoR
Mūšis kibernetiniame pasaulyje
Ar mašina kada nors mąstys?
Danas Briklinas: skaičiuoklės autorius
Pirmoji programuotoja: Ada Lovelace
O jei Napoleonas nebūtų panaikinęs dešimtainio laiko?
P-NP: Ant sveiko proto svarstyklių
Nekenčiu kalkuliatoriaus!
Naujojo tipo mokslas
Programavimo kalbų evoliucija
Seniausias pasaulyje analoginis kompiuteris
Visata kaip kompiuteris
Debesies architektūra
Įsilaužimų istorija
Davidas Hilbertas
Nulio istorija
|